Prijswaardering
Betreft het een onbeschadigde Houtsnede, geen scheurtjes, watervlekken, zuurvlekken, ect.
Bij scheuren of scheurtjes vervalt iedere waarde.
Is de afdruk een vroege of een latere druk, op welk soort papier is het gedrukt.
Wanneer ze niet op Japans papier gedrukt is betreft het mogelijkerwijs een afdruk uit de late jaren 30 begin jaren 40.
Is de houtsnede nog helder van kleur.
Heeft het nog de originele Passe-partout.
Is ze nooit eerder ingelijst geweest (er zijn nog verschillende losse vellen in omloop).
Is ze ooit uit de lijst gehaald, (Let op beschadigingen, het papier is zeer kwetsbaar)
Heeft het nog de originele lijst.
Hoe is de algehele kwantiteit van het werkstuk.
Achterzijde
Heeft het de sticker van Arie. (dan door Arie en Annie zelf ingelijst)
Is er een stikker van een kunsthandel aangebracht.
Staan er aantekeningen op de achterzijde.
Tref ik een werkstuk aan dat ik nog niet ken of bezit, het voldoet niet aan het bovenstaande dan is de waarde van de afbeelding groter dan de kwaliteit van de houtsnede, tenzij beschadigd want dan vervalt iedere waarde.
Het is een leuke puzzel om uw eigen waarde te bepalen, er zijn veel afwegingen om een mooie en goede kwaliteit Arie Zonneveld houtsnede aan te kopen en uw collectie te vervolmaken.
Ik wens u succes bij het bieden de aankoop.Sinds 2002 ben ik bezig met het verzamelen van de houtsneden van mijn oudoom Arie Zonneveld 1905 - 1941.
Niet dat ik alle werkstukken die Arie heeft gemaakt kon bezitten, ik was ook erg blij met een goede foto van het werkstuk en ging bij mensen op bezoek om een zo goed mogelijke foto van het werkstuk te maken, soms werden mij de foto's toegezonden.
Het probleem met fotograferen is wel dat het werkstuk doorgaans is ingelijst en het glas aan de binnenkant niet altijd even schoon is wat de helderheid van sommige foto's niet ten goede komt.
Om een werkstuk uit de lijst te halen voor een foto echter, is niet raadzaam, daar het papier waarop de houdsnede is afgedrukt -Japans zijdepapier- zeer kwetsbaar is.
In februari 2002 lanceerde ik mijn eerste website met daarin een overzicht van het werk en de levensgeschiedenis van Arie, voor zover te achterhalen.
Er waren op dat moment 49 houdsneden bekend.
De kennis over Arie heb ik verkregen via de kinderen van Annie en Arie Zonneveld te weten Rob, Tineke en Coen en door gesprekken met de nog levende broer van Arie, Pim, en andere familieleden.
Ook door verschillende archieven te bezoeken en onderzoek te doen naar achtergelaten sporen.
Tot 2005 was er niet veel meer bekend over Arie dan de vermelding in verschillende boeken met een tekst die te herleiden is naar het krantenartikel uit 1941 in Het Vaderland van donderdag 10 april - avondblad C, geschreven door Johan de Kruif, oud-docent van Arie aan de Koninklijke Academie te 's Gravenhage.
In 2005 heb ik een boek uitgebracht over het leven en werk van Arie Zonneveld, tesamen met een tentoonstelling ter ere van zijn 100e geboortedag in Salon Zonneveld te mijner huize te Rotterdam, met de tot dan toe bekende houtsneden, op dat moment 54 stuks, die nagenoeg alle uit privécollecties kwamen.
Gaandeweg heb ik een collectie van 61 kleurhoutsneden vastgelegd.