Rotterdam Algemeen dagblad vrijdag 10 februari 2006 RD
Een tekening om op te vreten uit'Het Lied van de Moha'. De middelste fietser is een zelfportret. ILLUSTRATIE ARIE ZONNEVELD.
Rotterdam
De Rotterdammer Lex Zonneveld heeft er alles voor over om zijn oudoom uit vergetelheid te halen.
Met een expositie van diens werk en een boek over zijn leven hoopt hij op postume waardering voor Arie Zonneveld.
,,Mijn doel is Arie goed omschreven in de geschiedenisboeken te krijgen.
Het boek heeft hij in eigen beheer uitgegeven.
Voor de expositie heeft hij zijn huiskamer leeggemaakt.
Lex's spaarloon en de vakantiedagen gaan op aan het eerbetoon aan deze kunstenaar.
Arie Zonneveld? Bij het horen van deze naam begint niet meteen een belletje te rinkelen.
Toch was deze kunstenaar (1905 - 1941) in zijn korte leven zeer actief.
Voor zijn tijd waren zijn kleurrijke houtsneden zeer vooruitstrevend.
Hij was geïnspireerd door de Japanse drukkunst.
Uit oude catalogussen maakt Lex Zonneveld op dat zijn oudoom geen onverdienstelijke kunstenaar was.
Zijn werkjes verkocht hij tussen de drie en dertien gulden aan handelaren. ,,Als je weet dat een gemiddelde huurprijs in 1936 28.75 gulden bedroeg, dan is dertien gulden gruwelijk veel geld.,''
Met het geld dat hij als kunstenaar verdiende kon hij een gezin met drie kinderen onderhouden en auto rijden.
Een aantal jaren geleden erfde Lex Zonneveld een 'vet-doos' vol herinneringen aan zijn familie.
Zijn nieuwsgierigheid was gewekt.
Hij spoorde het boekje 'Het Lied van de Moha' op dat hij in zijn kindertijd onder ogen had gekregen.
Dat boekje was een verslag van een kampeervakantie op de Veluwe, in juni 1924.
Het verhaal is geschreven door Lex's opa Piet, de broer van Arie die het illustreerde.
Wie was die man die 'tekeningetjes maakte om op te vreten'?
De nieuwsgierigheid was gewekt.
Lex dook in zijn geschiedenis.
Lex ontdekte ondermeer dat de illustratie voor de omslag van de oorlogsroman 'Van het westelijk front geen nieuws'van Arie's hand was.
Deze illustratie mocht vanwege een embargo pas in 1983 worden gebruikt, 54 jaar na het verschijnen van de Nederlandsche vertaling.
Hard kan Lex het niet maken, maar het is aannemelijk dat zijn oudoom op de Haagse kunstacademie een tijdgenoot was van Anton Pieck.
Opmerkelijk was dat 'buitenmens'Arie een bril droeg waarvan het rechterglas ontbrak.
Het kenmerkt zijn eigenzinnige kijk op de wereld.
De montuur maakt deel uit van de expositie.
De expositie over Arie Zonneveld is tot en met 26 februari gratis toegankelijk.
Locatie: Spoorsingel 29 B in Rotterdam.
Openingstijden:
zaterdag en zondag
van
12.00 tot 17.00
en op afspraak.
Reserveren via 010-4673562.